Souhlas RRTV s přeměnou společníka/akcionáře provozovatele vysílání

Ust. § 21 odst. 6 a 7 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „RRTVZák“), říká, že provozovatel rozhlasového/televizního vysílání s licencí, který je právnickou osobou, nebo jeho společník může po předchozím souhlasu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání zřízené dle ust. § 4 odst. 1 RRTVZák (dále jen „Rada“) převádět na třetí osoby podíl ve společnosti provozovatele rozhlasového/televizního vysílání s licencí.
Jak má společník/akcionář provozovatele vysílání s licencí však postupovat, pokud má v úmyslu účastnit se přeměny jako zúčastněná společnost? Uplatní se na něj analogicky stejné požadavky jako v případě převodu podílu na třetí osobu nebo se souhlas Rady s přeměnou nevyžaduje?
Co je přeměnou ve smyslu RRTVZák?
RRTVZák však o přeměně společníka/akcionáře provozovatele vysílání s licencí ve smyslu zákona č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „PřemZák“), tj. fúzi, odštěpení apod., (mimo ust. § 21 odst. 8 RRTVZák) blíže nehovoří. Z čistě gramatického výkladu zákona bychom proto mohli dovodit, že v případě fúze, odštěpení, či jiného nakládání s majetkovou podstatou provozovatele/jeho společníka, jež není převodem podílu na třetí osobu nebo jiným jednáním uvedeným v ust. § 21 RRTVZák, není vyžadován předchozí souhlas Rady.
Jak vykládají RRTVZák správní soudy?
Taková úvaha je však s ohledem na rozhodovací praxi Rady a judikaturní výklad zákona nesprávná. NSS v tomto ohledu např. podotýká, že „otrocké následování doslovného znění zákona, jehož se stěžovatel domáhá, však nemá v moderním právním státě opodstatnění. Pokud vezmeme v úvahu jednu ze základních charakteristik právní normy … a nadprodukci právních předpisů posledních let, jakož i jejich vzájemné překrývání, mohlo by trvání na doslovném znění zákona bez možnosti užití dalších výkladových pokračování metod (vedle metody jazykové) vést v konkrétních případech k absurdním důsledkům.“[1]
Přeměna bez souhlasu RRTV
Výše uvedený souhlas Rady je podmínkou pro realizaci přeměny, kdy RRTVZák jako zvláštní právní předpis oproti PřemZák stanoví podmínky jeho udělení. Ust. § 15a PřemZák výslovně stanoví, že nabytí právní moci rozhodnutí správního orgánu, jímž se uděluje souhlas s přeměnou, je podmínkou pro řádnou realizaci přeměny. Neudělení souhlasu má za následky zrušení projektu přeměny, a to do doby, dokud není předmětné zamítavé rozhodnutí správního orgánu rozhodnutím soudu pravomocně zrušeno.
[1] usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 2.4.2009, čj. 1 Afs 31/2009 - 33, www.nssoud.cz