Kazma a jeho OMS spotřebitelská soutěž
Už je to nějaký ten pátek, co se nám změnila pravidla hry. Pravidla pro hazardní hry a spotřebitelské soutěže, abychom byli přesní. Zákon o loteriích a jiných podobných hrách a jeho definice spotřebitelské loterie, včetně omezení co do druhu či hodnoty výhry[1], už neplatí. Platí pouze jediné, spotřebitelská soutěž nesmí naplňovat znaky hazardní hry. Jinak pro ni jako provozovatel potřebujete oprávnění. Základní povolení. A v čem je tedy rozdíl? Kde je ta hranice?
Hazardní hra
Rozhodně už nezáleží na tom, jestli se hraje o peněžní cenu, vkladní knížku, cenné papíry, nemovitosti apod. Ani na tom, zda se hraje o nepeněžitou výhru přesahující hodnotou v souhrnu či individuálně konkrétní částku. Ve spotřebitelské soutěži už lze hrát o cokoli. Výhra tedy není to, co definuje hazardní hru.
Hazardní hru definují dva prvky směřující k (možné) výhře:
- vklad, respektive vložení sázky bez záruky návratnosti
- rozhodující prvek náhody či neznámé okolnosti
Pokud jsou tyto prvky splněny kumulativně (tj. oba zároveň), stává se pořádaná soutěž hazardní hrou. A k té je potřeba získat od ministerstva financí tzv. základní povolení. A to lze získat pouze za splnění zákonem předpokládaných a požadovaných podmínek a pouze ke konkrétním druhům hazardních her.[2]
Spotřebitelská soutěž
Spotřebitelská soutěž je zákonem svázána o trochu méně. Stačí „jen“, aby se nestala nekalou, zejména pak klamavou obchodní praktikou a nebyla tak v rozporu s ochranou spotřebitele.[3]
Chytrý provozovatel spotřebitelské soutěže se tak musí dát pozor, aby
- na vstupu nepožadoval sázku,
tj. nepožadovat po soutěžícím ani povinnost zaplatit jakoukoli nestandardní (resp. zvýšenou) cenu za prodávaný výrobek nebo za elektronickou komunikaci (speciální cena za minutu volání, za SMS apod.),
nebo
- na výstupu o výherci nerozhodoval losem
či jakkoli jinak náhodně (např. hodem mince).
Pokud chce výherce losovat, nesmí požadovat počáteční vklad. To se děje nejčastěji. Ale jde to i naopak. Pokud účast na soutěži podmiňuje pořadatel speciálním ceníkem, musí mít systém určení výherce založen na vědomostech (odpověď na otázku), dovednostech (splnění úkolu), kreativitě (hodnoceno např. porotou) apod.
A tím se dostáváme ke konkrétnímu příkladu z aktuálních dob. Protože Kazma a jeho OMS Production chytří jsou. A marketing dělat umí.
Kazma zakopal Range Rover
Účast na celé věci je podmíněna odesláním textové SMS zprávy v ceně 30 Kč včetně DPH.[4] Jde tedy o sázku v podobě částky převyšující cenu za odeslání textové zprávy vyplývající ze smlouvy spotřebitele s poskytovatelem služeb elektronických komunikací.[5]
Soutěž tedy pořadateli a jeho případným partnerům garantuje mimo jiné příjem už na samém začátku. Ale protože Kazma jistě nechce, aby šlo o hazardní hru, která by byla a priory zakázána pro nezletilé osoby a jejíž propagace by měla své limity podle zákona o regulaci reklamy[6], musel eliminovat prvek náhody.
A i když se obecně může zdát, že o tom, kdo (ne)najde zakopané auto a slibovanou částku peněz, náhoda de facto rozhodne, herní mechanismus je založen a lze jej vykládat tak, že rozhodující je kombinace znalostí a dovedností (kdo dokáže jako první rozluštit poskytnutou indicii, případně dorazí na místo určení jako první).
Jde tedy skutečně o spotřebitelskou soutěž. Nebo ji tak pořadatel může minimálně hodnotit.
A jde o soutěž z hlediska ochrany spotřebitele srozumitelnou a transparentní. O spotřebitelskou soutěž, která má předem známá a veřejně dostupná pravidla.
Jaký je jejich obsah a zda stojí za to do soutěže jít, to už ponecháme na hodnocení každého z vás, případně na hodnocení indicií, které poskytují jiní:
[1] srov. § 1 odst. 5 zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách
[2] srov. § 3 odst. 2 a 7 odst. 2 písm. a) zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách
[3] srov. písm. r) přílohy č. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
[4] srov.čl. III. odst. 3 Všeobecných soutěžních podmínek spotřebitelské soutěže „Zakopal jsem auto“. In: Zakopaljsemauto.cz [online]. 27. 9. 2020 [cit. 6. 10. 2020]. Dostupné z: http://www.zakopaljsemauto.cz/vseobecne_podminky.pdf
[5] srov. § 4 odst. 1 písm. d) bod 2 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách
[6] srov. § 5j zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy