Politická reklama

JUDr.dla
16. 6. 2020
Volby

Zlí jazykové a tradiční kritici politických stran a hnutí by dost možná nesouhlasili, ale pravdou je, že politické subjekty (v ideálním světě) nesledují primárně podnikatelské cíle. Politická reklama tak ne zcela odpovídá zákonné úpravě, podle níž je reklamou jakákoli veřejná prezentace mající za cíl podporu podnikatelské činnosti.[1]

Politická reklama prezentuje či propaguje určitý světonázor, ideologii či samotný obraz strany či hnutí, nebo třeba jen konkrétní osoby, představitele takového subjektu. Jejím úkolem je učinit je známými a volitelnými; podpořit konkrétní subjekty tak, aby se mohly podílet na správě věcí veřejných.

Volby

Samostatnou kategorii tvoří pak propagace či volební agitace šířená prostřednictvím komunikačních médií, o které hovoří tzv. volební zákony[2] (s výjimkou zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů) a která musí obsahovat informaci o jejich zadavateli a zpracovateli, ať už je ve prospěch či v neprospěch kandidující politické strany, politického hnutí nebo koalice, jejich kandidáta nebo nezávislého kandidáta.[3] V opačném případě by mohla být hodnocena jako anonymní oznámení týkající se voleb.[4]

To vše platí pro volební reklamu v období od vyhlášení voleb do ukončení hlasování, tedy ode dne, kdy byla rozeslána částka Sbírky zákonů, v níž bylo uveřejněno rozhodnutí prezidenta republiky o vyhlášení voleb, do okamžiku, kdy předseda volební komise prohlásí hlasování za ukončené.

Vysílání

Pro rozhlasové a televizní vysílání platí „absolutní“ zákaz pro vysílání obchodních sdělení politických stran a hnutí a obchodní sdělení nezávislých kandidátů na poslance, senátory, prezidenta republiky nebo členy zastupitelstva územního samosprávného celku.[5]

Jedinou výjimku tvoří ze zákona a bezplatně poskytnutý vysílací čas vyhrazený v Českém rozhlase a České televizi pro kandidující politické strany, politická hnutí a koalice či pro kandidáty na funkci prezidenta republiky, jejichž kandidátní listina byla zaregistrována pro volby do poslanecké sněmovny, Evropského parlamentu a prezidenta republiky. Tato výjimka platí v období počínajícím 16 dnů a končícím 48 hodin před zahájením voleb. Vysílací čas je poskytován (rozdělen) rovným dílem a v pořadí na základě losu. Odpovědnost za obsah takovéto předvolební propagace nese kandidující subjekt.[6]


[1] zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
[2] zákony č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky, č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů, č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu, a č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky
[3] srov. např. § 16 odst. 6 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky
[4] srov.§ 1 odst. 9 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
[5] § 48 odst. 1 písm. e) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání
[6] srov. § 16 odst. 8 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky, § 59 odst. 8 zákona č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu, a § 35 odst. 7 zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky

crossmenu

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat služby na webu Mediální právo.cz. Užíváním webu souhlasíte s jeho Podmínkami.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít