Reklama Audi: Komu dneska vadí banán?

Reklama na automobily, kreativita, ale i puritánské vnímání, kverulanti či efekt Barbry Streisand. O tom všem jsme si tu už psali. A aktuální kauza okolo reklamy na nové Audi RS 4 Avnat pouze dokazuje, že to nejsou prázdná témata. Reklama se dělá primárně pro lidi. Ale co když ti jsou v dnešní době naučeni šťourat do všeho a za vším vidět problém?
Automobilka Audi zveřejnila na svém oficiálním Twitteru zdánlivě nevinnou reklamu „Nechte své srdce bít rychleji“. Reklamu na nové Audi RS 4 Avnat, které je podle všeho rychlé, přesto však stále zůstává bezpečným a pohodlným rodinným autem.
A tak bylo i vizuálně prezentováno: kombinací dravé čelní masky a dítěte v módu „letní pohoda“.
To by však nesměly existovat sociální sítě a jejich uživatelé.
Banán je automaticky falus
Téměř okamžitě schytal tento příspěvek vlnu kritických reakcí, podle nichž jede např. o:
- propagaci sexismu a pedofilie;
- náhradu vnadných modelek dívkou předškolního věku;
- spojování malé slečny v krátkých šatech s jasným symbolem penisu;
- využívání dítěte k prodeji stroje na zabíjení rychlostí a emisemi.
Slabé Audi
Reakce automobilky zdá se přitom minimálně rozporuplná; ve vztahu ke kritikům a samozvaným odborníkům:
- na jednu stranu jim vzkázala, že jí na dětech záleží a že jde čistě o prezentaci rodinného auta (s mnoha bezpečnostními prvky);
- na stranu druhou se jim omluvila a označila obrázek za necitlivý, jehož vznik a použití přislíbila interně prošetřit.
Ukázka mnohého
Zdánlivě okrajový případ ukazuje nám současné rozpoložení, podle kterého
- je zde silná skupina osob, které si pletou svobodu (možnost) projevu názoru s povinností vyjadřovat se úplně ke všemu.
I k tomu, co se jich vůbec netýká. Nebo možná týká, do té míry, že jsou rozhněváni na okolní svět, protože si daný automobil pořídit nemohou, a závidí těm, pro které je reklama opravdu určena. A tuto nespravedlnost a negaci musí přeci nějak ventilovat.
- je zde silná skupina osob, pro které je zjevně malá holčička (oblečena v běžném oděvu) automaticky Lolita a banán automaticky falus.
Hněvají se pak na tvůrce reklamy a podsouvají mu pokleslé záměry a úchylné nitro, které je však zakořeněno spíše v nich samých. Pokud je ihned napadají takovéto asociace, je to opravdu problém dané reklamy?
- se svobody projevu bojí naopak mnozí inzerenti.
A to svobody kritiků, ale hlavně svobody vlastní (možnosti vytvářet přiléhavé kampaně a umět si kampaň obhájit). Chybí jim PR umění některé výkřiky na sociálních sítích bez dalšího přejít a na některé trefně odpovědět.
- efekt Barbry Streisand funguje i v těchto případech.
Kritici vyvolali zbytečně kauzu okolo případu, který si sami vystavěli. Tím celé věci dopřáli mnohem větší publicity, než kterou by kdy získala daná reklama na automobil sama. O novém Audi RS 4 Avnat teď ví skoro každý.