Reklama Audi: Komu dneska vadí banán?

JUDr.dla
11. 8. 2020
banan

Reklama na automobily, kreativita, ale i puritánské vnímání, kverulanti či efekt Barbry Streisand. O tom všem jsme si tu už psali. A aktuální kauza okolo reklamy na nové Audi RS 4 Avnat pouze dokazuje, že to nejsou prázdná témata. Reklama se dělá primárně pro lidi. Ale co když ti jsou v dnešní době naučeni šťourat do všeho a za vším vidět problém?

Automobilka Audi zveřejnila na svém oficiálním Twitteru zdánlivě nevinnou reklamu „Nechte své srdce bít rychleji“. Reklamu na nové Audi RS 4 Avnat, které je podle všeho rychlé, přesto však stále zůstává bezpečným a pohodlným rodinným autem.

A tak bylo i vizuálně prezentováno: kombinací dravé čelní masky a dítěte v módu „letní pohoda“.

To by však nesměly existovat sociální sítě a jejich uživatelé.

Banán je automaticky falus

Téměř okamžitě schytal tento příspěvek vlnu kritických reakcí, podle nichž jede např. o:

  • propagaci sexismu a pedofilie;
  • náhradu vnadných modelek dívkou předškolního věku;
  • spojování malé slečny v krátkých šatech s jasným symbolem penisu;
  • využívání dítěte k prodeji stroje na zabíjení rychlostí a emisemi.

Slabé Audi

Reakce automobilky zdá se přitom minimálně rozporuplná; ve vztahu ke kritikům a samozvaným odborníkům:

  • na jednu stranu jim vzkázala, že jí na dětech záleží a že jde čistě o prezentaci rodinného auta (s mnoha bezpečnostními prvky);
  • na stranu druhou se jim omluvila a označila obrázek za necitlivý, jehož vznik a použití přislíbila interně prošetřit.

Ukázka mnohého

Zdánlivě okrajový případ ukazuje nám současné rozpoložení, podle kterého

  1. je zde silná skupina osob, které si pletou svobodu (možnost) projevu názoru s povinností vyjadřovat se úplně ke všemu.

I k tomu, co se jich vůbec netýká. Nebo možná týká, do té míry, že jsou rozhněváni na okolní svět, protože si daný automobil pořídit nemohou, a závidí těm, pro které je reklama opravdu určena. A tuto nespravedlnost a negaci musí přeci nějak ventilovat.

  1. je zde silná skupina osob, pro které je zjevně malá holčička (oblečena v běžném oděvu) automaticky Lolita a banán automaticky falus.

Hněvají se pak na tvůrce reklamy a podsouvají mu pokleslé záměry a úchylné nitro, které je však zakořeněno spíše v nich samých. Pokud je ihned napadají takovéto asociace, je to opravdu problém dané reklamy?

  1. se svobody projevu bojí naopak mnozí inzerenti.

A to svobody kritiků, ale hlavně svobody vlastní (možnosti vytvářet přiléhavé kampaně a umět si kampaň obhájit). Chybí jim PR umění některé výkřiky na sociálních sítích bez dalšího přejít a na některé trefně odpovědět.

  1. efekt Barbry Streisand funguje i v těchto případech.

Kritici vyvolali zbytečně kauzu okolo případu, který si sami vystavěli. Tím celé věci dopřáli mnohem větší publicity, než kterou by kdy získala daná reklama na automobil sama. O novém Audi RS 4 Avnat teď ví skoro každý.

crossmenu

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat služby na webu Mediální právo.cz. Užíváním webu souhlasíte s jeho Podmínkami.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít