Reklama na (technické) konopí

JUDr.dla
13. 7. 2020
technicke-konopi

Jako bychom zažívali nějaký ten boom. Poslední dobou je to vidět skoro všude.
Jak je to tedy s tím prodejem konopí?
Co jsou to ty CBD produkty?
A co sušené květy?
A co vlastně taková reklama?
Je to legální?
Nebo je to vše zastřené nějakým kouřem?

V první řadě pamatujme na to, že je zakázána reklama cit.: „zboží, služeb nebo jiných výkonů či hodnot, jejichž prodej, poskytování nebo šíření je v rozporu s právními předpisy.“[1] Proto jsou jako častý příklad zboží, na které je zakázáno dělat reklamu (ilegální) drogy.

Jak je to ale s tím konopím?

V konopí (rod Cannabis) najdeme hned několik látek zvaných kanabinoidy. Mezi nejvýznamnější a nejznámější z nich pak patří tetrahydrokanabinol (THC) a kanabidol (CBD), jejichž vzájemné poměry dělají z konopí setého a konopí indického to, čím tyto rostliny jsou. A pak je tu ještě konopí technické (někdy taky konopí průmyslové; hemp), za které je v souladu se zákonem[2] považována odrůda s obsahem THC maximálně do 0,3 % hmotnosti suché rostliny.

A technické konopí, to pěstovat lze.[3] A prodávat také. A to včetně speciálně vyšlechtěných odrůd, které mají sice nízké THC, ale obsah CBD opravdu vysoký (tzv. CBD konopí). Prodávat se mohou takovéto rostliny, produkty z nich i např. jejich květy, ve kterých jsou kanabinoidy koncentrovány nejvíce. Zkrátka všechny tzv. CBD produkty.

A je-li jejich prodej legální, je dovolena také reklama na ně, respektive na tento prodej. Má to ale svoje ALE.

Ale

Prodej technického konopí a produktů z něj je dovolen pouze za účelem výzkumu, účelem průmyslovým, technickým či zahradnickým apod.[4] Rozhodně ne pak za účelem přímého užívání (sušených květů).

A tomu by měla odpovídat také reklama na toto specifické zboží. Měla by propagovat pouze legální způsoby využití technického konopí. Zejména prodej k těmto účelům a k žádným jiným.

Což ostatně odpovídá analogickému využití zákazů reklamy (pro širokou veřejnost), jejímž účelem nebo účinkem, a to i nepřímým, je propagace kouření (tabákových výrobků i elektronických cigaret);[5] včetně případů všech obchodních sdělení (i sponzorování či umístění produktu) v rozhlasovém a televizním vysílání[6] či v audiovizuálních mediálních službách na vyžádání (tzv. VOD).[7]  

Reklama na technické konopí a produkty z něj by tak neměla, byť nepřímo, podporovat jakýkoli nedovolený způsob (vy)užití technického konopí.

Dodatek závěrem

Zároveň samozřejmě platí, že výrobky obsahující technické konopí (kosmetika, doplňky stravy, potraviny apod.) a reklama na ně podléhají také své vlastní speciální úpravě obecně závaznými právními předpisy, kterou je ze strany těchto konopných výrobků potřeba splnit.


[1] § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy

[2] zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, a nařízení vlády č. 463/2013 Sb., o seznamech návykových látek

[3] na poli do 100 m2 v podstatě kýmkoli

[4] srov. zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách

[5] srov. § 3 a 3a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy

[6] srov. § 48 odst. 1 písm. g), § 53 odst. 2 a § 53a odst. 4 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání

[7] srov. § 8 odst. 2 písm. b), § 9 odst. 2 a § 10 odst. 4. písm. a) zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání

crossmenu

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat služby na webu Mediální právo.cz. Užíváním webu souhlasíte s jeho Podmínkami.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít