Reklama na (technické) konopí
Jako bychom zažívali nějaký ten boom. Poslední dobou je to vidět skoro všude.
Jak je to tedy s tím prodejem konopí?
Co jsou to ty CBD produkty?
A co sušené květy?
A co vlastně taková reklama?
Je to legální?
Nebo je to vše zastřené nějakým kouřem?
V první řadě pamatujme na to, že je zakázána reklama cit.: „zboží, služeb nebo jiných výkonů či hodnot, jejichž prodej, poskytování nebo šíření je v rozporu s právními předpisy.“[1] Proto jsou jako častý příklad zboží, na které je zakázáno dělat reklamu (ilegální) drogy.
Jak je to ale s tím konopím?
V konopí (rod Cannabis) najdeme hned několik látek zvaných kanabinoidy. Mezi nejvýznamnější a nejznámější z nich pak patří tetrahydrokanabinol (THC) a kanabidol (CBD), jejichž vzájemné poměry dělají z konopí setého a konopí indického to, čím tyto rostliny jsou. A pak je tu ještě konopí technické (někdy taky konopí průmyslové; hemp), za které je v souladu se zákonem[2] považována odrůda s obsahem THC maximálně do 0,3 % hmotnosti suché rostliny.
A technické konopí, to pěstovat lze.[3] A prodávat také. A to včetně speciálně vyšlechtěných odrůd, které mají sice nízké THC, ale obsah CBD opravdu vysoký (tzv. CBD konopí). Prodávat se mohou takovéto rostliny, produkty z nich i např. jejich květy, ve kterých jsou kanabinoidy koncentrovány nejvíce. Zkrátka všechny tzv. CBD produkty.
A je-li jejich prodej legální, je dovolena také reklama na ně, respektive na tento prodej. Má to ale svoje ALE.
Ale
Prodej technického konopí a produktů z něj je dovolen pouze za účelem výzkumu, účelem průmyslovým, technickým či zahradnickým apod.[4] Rozhodně ne pak za účelem přímého užívání (sušených květů).
A tomu by měla odpovídat také reklama na toto specifické zboží. Měla by propagovat pouze legální způsoby využití technického konopí. Zejména prodej k těmto účelům a k žádným jiným.
Což ostatně odpovídá analogickému využití zákazů reklamy (pro širokou veřejnost), jejímž účelem nebo účinkem, a to i nepřímým, je propagace kouření (tabákových výrobků i elektronických cigaret);[5] včetně případů všech obchodních sdělení (i sponzorování či umístění produktu) v rozhlasovém a televizním vysílání[6] či v audiovizuálních mediálních službách na vyžádání (tzv. VOD).[7]
Reklama na technické konopí a produkty z něj by tak neměla, byť nepřímo, podporovat jakýkoli nedovolený způsob (vy)užití technického konopí.
Dodatek závěrem
Zároveň samozřejmě platí, že výrobky obsahující technické konopí (kosmetika, doplňky stravy, potraviny apod.) a reklama na ně podléhají také své vlastní speciální úpravě obecně závaznými právními předpisy, kterou je ze strany těchto konopných výrobků potřeba splnit.
[1] § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
[2] zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, a nařízení vlády č. 463/2013 Sb., o seznamech návykových látek
[3] na poli do 100 m2 v podstatě kýmkoli
[4] srov. zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách
[5] srov. § 3 a 3a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
[6] srov. § 48 odst. 1 písm. g), § 53 odst. 2 a § 53a odst. 4 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání
[7] srov. § 8 odst. 2 písm. b), § 9 odst. 2 a § 10 odst. 4. písm. a) zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání