Televizní reklama a ohrožení dětí a mladistvých
V televizním vysílání existují určitá pravidla pro obchodní sdělení a jejich působení na děti a mladistvé. Pro všechny typy obchodních sdělení, tedy pro reklamu v tom nejobecnějším slova smyslu. Pro komerční působení na dětského a mladistvého diváka prostřednictvím reklamních spotů, teleshoppingu, identifikace sponzora či prostřednictvím umístění produktu.
Působení v rámci komerce
V první řadě platí zákaz, aby obchodní sdělení fyzicky nebo mravně ohrožovala děti a mladistvé tím, že:
- přímo nabádají tyto nezletilé diváky ke koupi apod. za využití jejich nezkušenosti a důvěřivosti („Toto si musíš koupit, jinak nebudeš dostatečně cool…“);
- přímo nabádají tyto nezletilé diváky, aby přemlouvaly své blízké osoby ke koupi apod. („Tak řekni svým rodičům, aby ti pořídili…“);
- využívají zvláštní důvěru těchto nezletilých diváků k blízkým osobám („Tvoje maminka by si určitě vybrala…“);
- bezdůvodně ukazují nezletilé osoby v nebezpečných situacích.[1]
Nevhodný obsah
Mimo již uvedené, kdy je zakázáno, aby v reklamě byly nezletilé osoby při nebezpečí, platí i pro obchodní sdělení klasický požadavek na nezávadnost obsahu. Ani obchodní sdělení nesmějí obsahovat prvky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých.
Jako příklad lze přitom uvést rozhodnutí RRTV, kterým uložila pokuta provozovateli CET 21 spol. s r.o. (dnes TV Nova s.r.o.), cit.: „za porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., ve spojení s ustanovením § 32 odst. 5 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním reklamy BLESK magazín tv (firemní značka), Kámasútra podle 50 odstínů (produktová značka), dne 19. února 2015 v 19:26:01 hodin na programu NOVA.“[2] (důraz přidán)
Pokuta byla uložena, protože reklama obsahovala záběry na fotografie osob souložících v rozličných sexuálních polohách a zároveň komentář, cit.: „…Sex podle Padesáti odstínů šedi druhý díl! Dopřejte si příval rozkoše a vášně! Inspirujte se erotickým hitem a dopřejte si sex jako v bestselleru!“ RRTV proto usoudila, že kombinací obrazové a zvukové složky reklamního spotu může zejména u dětských diváků docházet ke vzbuzení předčasného zájmu o lidskou sexualitu a k podpoře zakoupení daného magazínu s tímto pro děti nevhodným obsahem.[3]
Zákon o regulaci reklamy: Srovnatelné!
V zákoně o provozování rozhlasového a televizního vysílání jsou tak ve vztahu k obchodním sdělením a jejich možnému negativnímu působení na děti a mladistvé upravena de facto identická pravidla, jako je tomu v případě zákona o regulaci reklamy, pokud jde o reklamu zaměřenou na osoby mladší 18 let:
- nepodporovat chování ohrožující zdraví, psychický nebo morální vývoj těchto osob;
- nevyužívat zvláštní důvěry těchto osob k jejich blízkým;
- neukazovat tyto osoby nevhodným způsobem v nebezpečných situacích.[4]
[1] srov. § 48 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání
[2] Rozhodnutí RRTV ze dne 25. 8. 2015, č.j.: RRTV/3209/2015-RUD. In: RRTV.cz [online]. [cit. 16. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/files/Pokuty/201509117663.pdf.
[3] srov. idem
[4] srov. § 2c zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy