Televizní reklama a ohrožení dětí a mladistvých

JUDr.dla
16. 7. 2020
advertising-for-children

V televizním vysílání existují určitá pravidla pro obchodní sdělení a jejich působení na děti a mladistvé. Pro všechny typy obchodních sdělení, tedy pro reklamu v tom nejobecnějším slova smyslu. Pro komerční působení na dětského a mladistvého diváka prostřednictvím reklamních spotů, teleshoppingu, identifikace sponzora či prostřednictvím umístění produktu.

Působení v rámci komerce

V první řadě platí zákaz, aby obchodní sdělení fyzicky nebo mravně ohrožovala děti a mladistvé tím, že:

  • přímo nabádají tyto nezletilé diváky ke koupi apod. za využití jejich nezkušenosti a důvěřivosti („Toto si musíš koupit, jinak nebudeš dostatečně cool…“);
  • přímo nabádají tyto nezletilé diváky, aby přemlouvaly své blízké osoby ke koupi apod. („Tak řekni svým rodičům, aby ti pořídili…“);
  • využívají zvláštní důvěru těchto nezletilých diváků k blízkým osobám („Tvoje maminka by si určitě vybrala…“);
  • bezdůvodně ukazují nezletilé osoby v nebezpečných situacích.[1]

Nevhodný obsah

Mimo již uvedené, kdy je zakázáno, aby v reklamě byly nezletilé osoby při nebezpečí, platí i pro obchodní sdělení klasický požadavek na nezávadnost obsahu. Ani obchodní sdělení nesmějí obsahovat prvky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých.

Jako příklad lze přitom uvést rozhodnutí RRTV, kterým uložila pokuta provozovateli CET 21 spol. s r.o. (dnes TV Nova s.r.o.), cit.: „za porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., ve spojení s ustanovením § 32 odst. 5 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním reklamy BLESK magazín tv (firemní značka), Kámasútra podle 50 odstínů (produktová značka), dne 19. února 2015 v 19:26:01 hodin na programu NOVA.“[2] (důraz přidán)

Pokuta byla uložena, protože reklama obsahovala záběry na fotografie osob souložících v rozličných sexuálních polohách a zároveň komentář, cit.: „…Sex podle Padesáti odstínů šedi druhý díl! Dopřejte si příval rozkoše a vášně! Inspirujte se erotickým hitem a dopřejte si sex jako v bestselleru!“ RRTV proto usoudila, že kombinací obrazové a zvukové složky reklamního spotu může zejména u dětských diváků docházet ke vzbuzení předčasného zájmu o lidskou sexualitu a k podpoře zakoupení daného magazínu s tímto pro děti nevhodným obsahem.[3]

Zákon o regulaci reklamy: Srovnatelné!

V zákoně o provozování rozhlasového a televizního vysílání jsou tak ve vztahu k obchodním sdělením a jejich možnému negativnímu působení na děti a mladistvé upravena de facto identická pravidla, jako je tomu v případě zákona o regulaci reklamy, pokud jde o reklamu zaměřenou na osoby mladší 18 let:

  • nepodporovat chování ohrožující zdraví, psychický nebo morální vývoj těchto osob;
  • nevyužívat zvláštní důvěry těchto osob k jejich blízkým;
  • neukazovat tyto osoby nevhodným způsobem v nebezpečných situacích.[4]

[1] srov. § 48 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání

[2] Rozhodnutí RRTV ze dne 25. 8. 2015, č.j.: RRTV/3209/2015-RUD. In: RRTV.cz [online]. [cit. 16. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/files/Pokuty/201509117663.pdf.

[3] srov. idem

[4] srov. § 2c zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy

crossmenu

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat služby na webu Mediální právo.cz. Užíváním webu souhlasíte s jeho Podmínkami.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít