Reklama na zvířecí lásku

JUDr.dla
22. 7. 2020
bugs

Hledání nadsázky v případě některých komerčních sdělení může být pro určité osoby stále složitější. Reklama, její praktiky i reklamní prvky se neustále posouvají a vyvíjejí. A jak pravil ESLP ve věci Handyside,[1] morálka a její vnímání by měly přirozeně také. Ale co když tomu tak není? Co když někdo lpí na tradičním vnímání slušnosti a rigidním výkladu toho, co má ve veřejném prostoru působit a co nikoli? Takové jedince, případně skupiny stejného smýšlení, mohou některé reklamy opravdu zaskočit. Či dokonce urážet. A co na to Jan Karafiát?

Minimálně v případě známého hobby obchodního řetězce Hornbach může se (vzhledem k jejich snaze posouvat reklamu dál a dál a vytvářet specifickou zapamatovatelnost, vybavitelnost či rozpoznatelnost značky) zdát, že v rámci jejich propagace, která využívá specifické prvky ve složce

  • obrazové: detailní záběry, výrazné barvy, rychlý střih apod.;
  • zvukové: hlasitost, křik, specifická hudba, „ja ja jippie jippie yeah!“,

jim mnohdy není nic svaté.

Čas od času prezentují močícího muže (kterému se pomstí zahrada),[2] muže pracujícího dál i po úrazu vrtačkou,[3] fyziologické děje odehrávající se v lidském těle při intenzivní fyzické zátěži[4] či ženu asijského původu v městském betonovém prostředí.[5] Rada pro reklamu (RPR) z pozice samoregulátora však zatím upřednostňovala nadsázku před subjektivním vnímáním jednotlivých stěžovatelů.

Aktuálně Hornbach dost možná opět provokuje vnímání nejednoho puritána. A co hůř, milovníků přírody a zvířátek:

Klasický střet světa ochrany dětí a mladistvých před negativními dopady reklamy a světa reklamní nadsázky, kterému se už stihla věnovat i RRTV. Ta se na svém 12. zasedání dne 30. 6. 2020 seznámila s podáním (podnětem veřejnosti) k této reklamě, aniž by se rozhodla ve věci jakkoli dál postupovat. RRTV naopak věc odložila, neboť došlé oznámení neodůvodňovalo zahájení řízení o přestupku.[6] Jinými slovy, usoudila, že toto televizní obchodní sdělení není v rozporu se zákony.

Nadsázka

Přesvědčení, že v tomto případě je nezbytné upřednostnit nadsázku, nahrává vědomí, že je často potřeba zbavit se pohledu „panikařícího ochranářského rodiče“ a uvědomit si, že děti vnímají zobrazený obsah mnohdy jinak a nedovodí si ty souvislosti, které někomu jinému dochází automaticky a vyvolávají jeho pohoršení. Děti v reklamě pravděpodobně neuvidí nic vulgárního a mladistvé maximálně tak pobaví (ale nezkazí).    

Plus, nezapomínejme na případy z minulosti, které také dopadly bez výrazného zásahu (samo)regulátorů, neboť, cit.: „princip humoru a nadsázky je použit zcela zřetelně.“[7]

Takže ve světě reklamy nic nového pod sluncem. Historie se jen opakuje.


[1] rozsudek ESLP ve věci Handyside proti Spojenému království ze dne 7.12. 1976, číslo stížnosti: 5493/72

[2] Rozhodnutí Arbitrážní komise RPR ze dne 2. 11. 2004, čj. 055/2004/STÍŽ. In: RPR.cz [online]. [cit. 20. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.rpr.cz/cz/kauzy.php?rok=2004.

[3] Rozhodnutí Arbitrážní komise RPR ze dne 18. 4. 2007, čj. 017/2007/STÍŽ. In: RPR.cz [online]. [cit. 20. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.rpr.cz/cz/kauzy.php?rok=2007.

[4] Rozhodnutí Arbitrážní komise RPR ze dne 20. 9. 2018, čj. 013/2018/STÍŽ. In: RPR.cz [online]. [cit. 20. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.rpr.cz/cz/kauzy.php?rok=2018.

[5] Rozhodnutí Arbitrážní komise RPR ze dne 30. 5. 2019, čj. 010/2019/STÍŽ. In: RPR.cz [online]. [cit. 20. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.rpr.cz/cz/kauzy.php?rok=2018.

[6] srov. RRTV: Tisková zpráva ze 12. zasedání 2020, konaného dne 30. 6. 2020. In: RRTV.cz [online]. [cit. 20. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/cz/files/press/TZ_12_20.pdf; RRTV: Zápis z 12. zasedání 2020, konaného dne 30. 6. 2020. Bod 32. In: RRTV.cz [online]. [cit. 31. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/cz/files/press/TZ_12_20.pdf.

[7] Rozhodnutí Arbitrážní komise RPR ze dne 14. 7. 2006, čj. 032/2006/STÍŽ. In: RPR.cz [online]. [cit. 20. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.rpr.cz/cz/kauzy.php?rok=2006.

crossmenu

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat služby na webu Mediální právo.cz. Užíváním webu souhlasíte s jeho Podmínkami.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít